III  FORUM  URBANO MUNDIAL – Cidades Sustentáveis – Transformando idéias em Ação

 

Informes e avaliações.

 

 

 

O III FORUM URBANO MUNDIAL aconteceu em Vancouver no Canadá entre os dias 19 e 23 de Junho deste ano. O FUM foi resultado da parceria ONU-HABITAT e do  Governo  Canadense.  Este  Forum  marcou  os  30 anos do I FUM também realizado em Vancouver e dos dez anos da Agenda Habitat. Participaram quase  6  mil representantes de 160 paises, divididos entre Poder Público e entidades da Sociedade Civil, Este Forum foi maior do que o de Barcelona, realizado em 2002,  que contou com 4 mil participantes.Fizeram  parte  da  mesa de abertura o Diretor de Comunicação  das Nações Unidas Eric Falt, Charles Kelly Comissário Geral do III FUM; Sam Sullivan prefeito  de  Vancouver;  Inga Bjork-klevby  Diretor Executivo Adjunto da ONU-HABITAT;  Gordon  Campbell  da Universidade de Colúmbia Britânica, Ana Tibaijuka  Diretora  Executiva  de  ONU-HABITAT;  Stephen Harpet primeiro Ministro  do  Canadá.  Noli  de Castro Vice-presidente das Filipinas; Ali Mohamed  Shein  Vice-presidente  da  Tanzanie.  Todos os participantes da mesa,  fizeram  uma  avaliação  dos  Foruns  passados  e  que  o objetivo principal   do   III   FORUM   era   propor  ações  concretas  visando  o desenvolvimento  sustentável  das cidades, visto que os foruns anteriores já  levantaram  os problemas. Segundo Anna Tibajuka diretora executiva do UN-Habitat  é  preciso investir na redução da miséria para possibilitar a sustentabilidade das cidades.

O III   FORUM   foi  organizado  em:  Sessões  Plenárias  aonde  alguns conferencistas  apresentaram  a  sua opinião sobre o tema; Mesas Redondas com a participação do poder público (Ministros e Prefeitos) e seguimentos da  sociedade  civil debatendo um tema urbano; Reuniões do Poder Público,troca   de  experiências  entre  prefeitos;  Salas  de  Exposições  aonde universidades apresentaram resultados de pesquisas, empresas apresentaram instrumentos  de  planejamento,  ONGs apresentara alguns projetos e ações exitosas.. etc.

O  tema,  este  ano,  foi  Cidades Sustentáveis – Transformando Idéias em ação,  com os sub-temas: Gestão e Participação na Construção das Cidades,Financiamento  das  Cidades,  Crescimento  da  Pobreza,  Conseqüências da Urbanização   desenfreada   (assentamentos   precários,  infra-estrutura,transporte etc), Planejamento Urbano.

Representantes do Brasil (aqueles que mantivemos maior contato)

Missão Brasil Assim denominada pelo CONFEA

FNA  Berthelina Alves Costa

ABEA Geraldine Jr.

IAB Almir Fernandes

CONFEA Cláudio Nina e Fernando Costa

Universidade

 

Ermínia Maricato (LABHAB)  e Nadia Someck ( Mackenzie)

ONGS

 

Polis

BENTO RUBIÃO

COHRE

FNRU – FORUM NACIONAL DA REFORMA URBANA

MINISTÉRIO DA CIDADE

 

Raquel Rolnik (Secretaria de Programas Urbanos)

Inês Magalhães ( Secretaria de Habitação)

José Carlos Xavier ( Secretario de Transportes e Mobilidade)

MOVIMENTO POPULAR

 

         UMM – Evaniza e Graça

PREFEITURAS

 

Prefeito de Porto Alegre

Secretário de Planejamento de Belo Horizonte.

AVALIAÇÃO

 

Não houve  tempo para uma avaliação conjunta com os colegas do CONFEA,mas  para  mim  o  Forum foi uma decepção.  Ele foi muito expositivo, não havia debate…tudo muito certo. Em muitas mesas eram colocadas ações que muitas  vezes  se contrapunham, e não eram aprofundadas. Não houve embate político.

Os temas  que  mais atraíram os  participantes, na minha avaliação, com salas sempre cheias ou muitas vezes impossíveis de entrar, foram Gestão e Participação  e  Financiamento das Cidades. As salas eram muito pequenas,cabiam  no  máximo  trinta  pessoas.  As  Mesas  Redondas eram em espaços maiores,  cabiam mais participantes. Claro as celebridades presentes como pesquisadores de determinadas Universidades, planejadores e ministros de determinado países, lotavam as salas.

É claro  que em todos os assuntos a Gestão e Participação e Financiamento estavam  presentes,  mas houve salas específicas de participação como uma em que o Brasil ( Prefeitura de Belo Horizonte e Porto Alegre) apresentou a  experiência  da  participação  do  poder público junto com a sociedade civil  no  Orçamento  Participativo.  Outro momento importante também em gestão  e  participação  foi  as  representações  de mulheres, que não só apresentaram  as  suas experiências de organização e participação na luta pela  conquista  dos  direitos  como  cidadãs,  mas também nas conquistas sociais como: habitação, educação, saúde…etc.

Os  Arquitetos  Sem  Fronteiras  organizaram um painel em que se discutiu como  os  arquitetos  poderiam  contribuir  para  resolver  os  problemas urbanos.  Foram apresentados alguns projetos de intervenções específicas.

Foi complicado participar desta sala, com muita gente e como as demais pouco tempo  para  intervenções.  Deixei uma cópia do documento,  da Sociedade  Civil  do  Brasil, resultado do encontro de diversas entidades que lutam pela Reforma Urbana  ocorrido em São Paulo no dia 16 de Maio de 2006.

Embora tenha sido um evento rico  em  produção de materiais, rico em infra-estrutura, rico em participação de celebridades internacionais, foi pobre  em  resultados… Vamos ver como vai sair o documento de resolução do III FORUM.  Acho  que para o próximo Fórum, que será na China em 2008, a organização ONU-Habitat deverá rever essa forma de evento, que prioriza expositores e celebridades,  limitando o debate e inibindo o embate político. O sentimento que ficou é que discussão, principalmente política, era em outro Forum.

Acho, também, que o Brasil tem que ir mais organizado, principalmente a sociedade civil. As entidades do CONFEA que atuam nas áreas de políticas urbanas deverão organizar um encontro e  tirar uma proposta para ser levada   para   uma    sala   específica.  Por exemplo: a luta pela Universalização da Assistência Técnica, toda a atuação dos profissionais do Sistema na Campanha pelo Plano Diretor Participativo., etc.

Estou encaminhado além do Documento da Sociedade Civil Brasileira, em inglês que a FNA (National Federation of Architects) subscreveu, que eu achei interessante e que dá para enviar.

Nós Missão Brasil CONFEA, vamos escrever um relatório e assim que estiver pronto eu repasso.


 

 

 

 

 

 

 

PREPARATORY MEETING HELD BY THE BRAZILIAN CIVIL  –    SOCIETY FOR WORLD URBAN FORUM III – VANCOUVER    May 16, 2006 – São Paulo

 

 

 

Is a new city possible?

 

From inequality to development: funding, land and social participation.

 

 

 

Promoters: ANPUR; IAB Nacional; AGB; FISENGE; FNA; FNRU; CONAM; MNLM; UNMP;

 

CMP;  ABONG. Organizing committee: LABHAB FAUUSP. Supporters: SEESP; School

 

of Architecture at Mackenzie University.

 

 

 

                 DOCUMENT FROM THE BRAZILIAN CIVIL SOCIETY

 

 

 

The Preparatory Meeting held by the Brazilian Civil Society for World Urban

 

Forum III  took  place on May 16, 2006, at the facilities of the São Paulo

 

State Engineers Union,  in São Paulo. The Meeting was aimed at discussing

 

the  topic in  order  to  identify important issues to be addressed at the

 

Forum.   Seventy-five   people   participated,  representing  41  different

 

entities,  such  as  universities,  associations, NGOs, political mandates,

 

social movements, among others. During the meeting the World Letter for the

 

Right  to  the  City was also presented and it will be taken to World Urban

 

Forum III as a proposition from the Brazilian entities.

 

 

 

The  meeting  was  held  the  day following the beginning of the terrifying

 

attacks of organized crime on the city of São Paulo and, consequently, some

 

were unable to attend.

 

 

 

The Agenda was the following:

 

 

 

Session   1:   The  Impact  of  neoliberal  policies  on  cities:  housing,

 

infrastructure and urban services

 

Speakers:       Marcos Montenegro – Director at the Department of Technical

 

         Cooperation  and  Development  of  the  National  Secretariat  for

 

         Environment Sanitation of the Ministry of Cities

 

         Ermínia  Maricato    Full Professor at School of Architecture and

 

         Urbanism at the University of São Paulo

 

Debater:  Ana Fernandes – President of the National Association of Graduate

 

         Studies and Research in Urban and Regional Planning – ANPUR

 

Coordinator:   Murilo Celso de Campos Pinheiro – President of the São Paulo

         State Engineers Union – SEESP

 

 

 

Session 2: Urban Land for Social Housing

 

Speakers:      Paulo Lomar – Attorney-at-law. Constitutional Lawyer

 

         Rosana  DenaldÍ  – Housing and Urban Development Secretary for the

 

         City of Santo André

 

Coordinator:   Raimundo Bonfim – Popular Movement Center – CMP

Rapporteur:     Ubiratan  Felix    Executive  Director  of  the Interstate

 

         Federation of the Engineers Unions – FISENGE

 

 

 

Session 3: The Role of Social Movements in Brazil and in the World in the

 

Current Scenario

 

Speakers:        Wander  Geraldo    National  Confederation  of  Community

 

Associations – CONAM

         Silvio Caceia Bava – Brazilian NGOs Association – ABONG

Coordinator:    Aríete Moysés Rodrigues – Brazilian Geographers Association

 

– AGB

 

 

 

 

 

Therefore,  according  to the issues presented and discussed, we would like

 

to highlight the following:

 

 

 

1.  There  has  been  an  increase in poverty in Latin American cities. The

 

precarization  of  urban  life  is  apparent. In 1990, there were about 111

 

million  informal  dwellings  (favelas  and  pirate  allotments)  in  Latin

 

America.  In  2001,  this  number totalled 127 million¹. In Brazil, between

 

1991  and  2000  the  number of favelas increased by 22.5%. And whereas the

 

number  of  dwellings  in  the  country  increased  by 1.01%, the number of

 

dwellings in favelas increased by 4.18%²;

 

 

 

2.  At  the  same  time,  there  has been an increase in social and spatial

 

segregation  and/or in territorial fragmentation besides an increase in the

 

violence and in the organized crime,  especially in illegally occupied land

 

from where the State is absent and to which no formal laws apply;

 

 

 

3.   We  recognize  the  impact  of  the  so-called  globalization  in  the

 

impoverishment  process taking place in cities due to: the economic decline

 

resulting  from  tax  adjustments;  retrocession in social public policies;

 

increase  in  unemployment  and precarization of labor, and deregulation of

 

the action of the State prioritizing the private market;

 

 

 

4.  We  can  see, in most peripheral countries, exception made to India and

 

China,  the  implementation  of the very same economic and political model,

 

based  on  the  so-called  Washington Consensus  whose  extremely  negative

 

consequences  have  been  responsible  for  steepening economic decline and

 

worsening historic inequality;

 

 

 

5.  The  process of transferring income from poorer to richer countries or,

 

within  a same country, from the production sector to the financial sector,

 

has  been  commonplace.  According to the Annual Budget Act for 2006, 179.5

 

billion  reais  have  been  earmarked to pay off the Brazilian public debt;

 

whereas  a  meager  8.3  billion  reais  have  been allocated for the Bolsa

 

Família program – the major social program in Brazil;

 

 

 

6. Loans from certain Development Agencies have frequently been conditioned

 

to  the  implementation of the neoliberal model by the state entities, thus

 

revealing  a  lack  of  sensitivity  to the social dramas faced by southern

 

countries.

 

 

 

7. In regard to the national and public financial entities, such as Central

 

Banks;  Ministries  of  the  Treasury,  etc.,  there  is an obvious lack of

 

transparency  and  democracy  in their criteria and actions. In many cases,

 

National Congresses have less power than said institutions;

 

 

 

8. The sovereignty of the Brazilian States as well as of the Federation has

 

been  shaken by this policy and its mechanisms, which have disorganized not

 

only  the  entities  that  make  up  the  federation but also the Brazilian

 

territory,  which  has  been  profoundly  influenced  by  export  policies.

 

Brazil’s  environment,  cultural  diversity  and  its indigenous tribes and

 

rural  population  have  been  ignored  by  the  action which, bolstered by

 

state-of-the-art technology, seeks only limitless power over the production

 

of food and raw materials;

 

 

 

9.  The  establishment  of entities related to the development of the south

 

often  does  not  take  into  consideration  the fact that cities belong to

 

Nations  and  must  be regarded within the national, cultural, historic and

 

social  context,  and not as isolated entities. The same mistake is made by

 

several NGOs, which consider cities as individual entities;

 

 

 

10.  Despite  all  these considerations, we recognize that the achievements

 

the  social movement has attained have been very significant to a period of

 

poor  economic  growth,  but  of  greater political freedom. In Brazil, the

 

experiences   of   democratic   Municipal  Governments  with  participatory

 

management  during  the  1980s,  and  1990s  and  during  this  decade  are

 

significant.  Moreover,  we  consider that the City Statute passed in 2001,

 

the creation of the Ministry of Cities in 2003, the creation of the Council

 

of  Cities  in  2004, and the legislation and creation (in progress) of the

 

Social Interest Housing National Fund and

 

System  in  2005, and the National Conference of Cities, have been decisive

 

measures for consolidating a more just urban policy;

 

 

 

Therefore, we stress:

 

 

 

11.  The importance of the role of the State in regard to social and public

 

policies;

 

 

 

12.  The  need  of replacing “public” policies, guided by personal or group

 

interests,

 

for  policies  which respect urban plans and set indicators and goals, such

 

as the Millennium Development Goals;

 

 

 

13.  The  need of financial aid for housing, sanitation, transportation, as

 

well   as  for  food,  health,  education,  culture,  leisure  and  sports,

 

especially for vulnerable youth;

 

 

 

14.   Respect   for  social,  cultural,  land,  environment  and  religious

 

diversity.  We  reject  applying  universal  models  to  be indistinctively

 

implemented in any country;

 

 

 

15. The disapproval of privatizing public utilities and essential services,

 

such as water;

 

 

 

16.  The  need of democratizing and giving transparency to financial public

 

entities  that   make  decisions which affect the lives in every nation and

 

limit,  in  an authoritarian fashion, the ability of the State investing in

 

social policies;

 

 

 

17.  The  need of articulating sectorial transport, housing, environmental,

 

sanitation  policies, with a land policy to widen the access to housing and

 

environmental sustainability;

 

 

 

18. The need of articulating funding for housing and land policy;

 

 

 

19.The  need  of  strengthening participatory processes by promoting local,

 

regional,  national  and  international  Forums,  Councils, Comrnittees and

 

Conferences;

 

 

 

20. The need of bringing about greater unity between social, democratic and

 

solidarity forces – community movements, NGOs, women, ethnic groups, races,

 

researchers, professionals and entrepreneurs, among others;

 

 

 

21.  The need for autonomy and independence from the authorities for social

 

movements;

 

 

 

Besides  having  helped  to  draft  the document that shall be taken to the

 

Vancouver Forum, the LABHAB team was able to draw, from the discussions and

 

debates  taking  place  during  the  sessions,  a number of other ideas and

 

propositions.  Such ideas and propositions are not necessarily addressed to

 

an international audience, but to assisting in a battle taking place in the

 

interior of the country. A battle for a more just and more democratic city.

 

In other words, a battle for Urban Reform.

 

 

 

 

 

Session  1 supported the diagnosis given at an international level. But the

 

following propositions were made for the Brazilian case in particular:

 

 

 

1.  The  need  of  increasing  the participation of society in the National

 

Monetary Council (CMN), thus making it more democratic institution;

 

 

 

2.  The  need  of reviewing the accounting methods for public expenditures,

 

which  have bolstered privatization and severely limited the ability of the

 

State to make investments;

 

 

 

3.  Duly  allocating resources resulting from certain legal provisions that

 

clearly  establish  how  to invest said resources, which have been used for

 

different  ends  and purposes, such as the CIDE (Tax Contribution resulting

 

from<spa